Fixa din privatekonomi - Bokrecension

Uppdaterat: 18 juni 2022

Boken Fixa din privatekonomi ligger på ett mörkt träbord. Runt omkring ligger sedlar, en iphone, en plånbok, en dator, ett tangentbord, ett par airpods och en penna.

Fattigjanuari är över för den här gången men jag är inte riktigt redo att släppa taget ännu, för jag har en recension kvar att göra. Jag fick Fixa din privatekonomi av Christina Sahlberg skickat till mig från förlaget tillsammans med boken Ekonomikalendern av samma författare.

Fixa din privatekonomi: Smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv är enligt mig den perfekta startboken för den som är sugen eller nyfiken på att börja ta kontroll över sin ekonomi. Boken är väldigt tydligt uppdelad i kapitel som fokuserar på de olika delarna av din ekonomi. Varje kapitel slutar även med en tydlig checklista, med steg för steg vad du bör göra. Enklare än så kan det inte bli. Det är helt enkelt bara att läsa boken och följa stegen. Jag tycker boken håller sig på en enkel och bra nivå utan att bli allt för simpel. Det gör det enkelt att hänga med även om det här med ekonomi kanske är helt nytt. Man känner sig inte heller varken dum eller bortkollrad av avancerade ord eller språk.

Stegen som författaren går igenom i boken är inte heller avancerade saker som gemene man inte kommer förstå sig på, utan det handlar snarare om vardagliga saker som att skapa budget och att se över sin deklaration.

Som jag nämnt i tidigare recensioner så läsa jag gärna böcker om privatekonomi. Jag älskar att bli peppad och att lära mig nya tips och få nya idéer. I längden kan det bli ganska tjatigt eftersom det blir mycket samma sak. Det känns som att det bara finns ett visst antal tips man kan komma med när det kommer till privatekonomi; Sänk dina utgifter och öka dina inkomster. Författaren Christina Sahlberg själv skriver i boken att hon upplever samma sak och att hon innan hon skrev boken granskade det befintliga utbudet för att försöka hitta vad som saknades. Och det tycker jag verkligen att författaren lyckas med.

Jag upplevde att boken innehöll flera tips på saker som jag aldrig har läst om tidigare. Jag uppskattade särskilt hela sista kapitlet som författaren döpt till: Var beredd på livet. Här tar författaren upp alla de saker i livet som verkligen kan påverka din ekonomi men som vi aldrig riktigt pratar om, att gifta sig, att skaffa barn, att bli sambo och att någon går bort. Det är bara saker som sker utan att vi tänker nämnvärt på vad det faktiskt innebär. Men Christina går enkelt och sakligt igenom vad som kan vara bra att tänka på vid alla de olika situationerna, vilket jag verkligen uppskattade. Det blev något av en väckarklocka. Vissa saker känner man kanske till sedan innan men har slarvat med och vissa kände man kanske inte alls till och kände att det var skönt att veta vad man borde tänka på om det skulle bli dags.

Något jag även uppskattar med boken är författarens ärlighet. Christina avslutar nämligen varje kapitel med ett stycke om hur hon själv har gjort eller hanterat ämnet som togs upp i kapitlet. I kapitlet om försäkringar berättar hon till exempel vilka försäkringar hon själv har. Christina är även helt ärlig med att hon är precis lika mänsklig som oss andra då hon vid något tillfälle erkänner att hon själv inte sett över vissa saker förens hon skrev boken. Jag tycker det känns väldigt skönt att veta att författaren är precis som jag och alla andra, dvs. inte perfekt i alla lägen. Det gör det lättare att ta till sig saker och steget till att våga blir inte riktigt lika långt.

En lite instickare om ljudboken. Jag försökte variera att läsa i boken med att lyssna på ljudboken men jag upptäckte snart att det inte var det optimala för mig. Jag tyckte ljudboken var superbra och det var en trevlig inläsare som gillar sedan tidigare. Men jag är en väldigt visuell person och behöver oftast ha matematiska uträkningar framför mig för att kunna ta in siffrorna. Så när uppläsare läste upp de olika beräkningarna på hur mycket man kunde spara på att göra olika saker och blev jag helt bortkollrad. Jag tyckte även att det var lättare att ha att-göra listorna framför mig för att kunna ta in de bättre. Med de sagt tycker jag absolut inte att du ska avstå från ljudboken om det är den du har att tillgå. Men om du är som jag och vill få ut det mesta av boken, skulle jag rekommendera att läsa den fysiska boken.

Avslutningsvis vill jag säga att Fixa din privatekonomi är en bok som har något för alla. Den är enkel att förstå och ta till sig som nybörjare men den har även bra tips för de av oss som läser på mycket om privatekonomi. Jag rekommenderar den absolut till alla som är sugna på att ta tag i sin privatekonomi.

Har du läst Fixa din privatekonomi? Vad tyckte du? Skriv i kommentarerna eller på instagram. Hur upplever du fattigjanuari? Har du läst någon intressant bok om privatekonomi som du vill tipsa om? Jag ser fram emot att höra vad du tycker.

Tills nästa gång! Trevlig Läsning!

Jag har fått boken skickad till mig från förlaget, men mina åsikter är helt och hållet mina egna och går inte att påverka eller köpa.

Titel: Fixa din privat privatekonomi: Smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv