Vänd rätt upp - Bokrecension

Uppdaterat: 11 feb. 2019

En Storytel reader ligger på ett bord. Bredvid står en mugg med varmcholkad och ett fat med hallongrottor.

Det här är första hästboken jag har både sett och läst sedan jag var barn. Som 6-9 åring finns det massor med böcker om hästar och själv läste och älskade jag Klara-serien. Men det är nästan som att man förväntas växa ifrån hästar efter det, för jag har verkligen inte sett särskilt många böcker om hästar sedan jag vuxit ifrån barnböckerna. Så att jag för första gången på länge skulle få chansen att läsa en hästbok, som inte var för barn, kändes väldigt roligt och spännande.

Boken handlar om Ylva som sommaren efter studenten jobbar som hästskötare i ett toppstall vars ägare endast tränar de allra bästa. En av stallets ryttare är mammaledig och har lämnat över skötseln av sitt sto och hennes föl till Ylva. Stallets två andra ryttare, Fredrik och Nicole, kämpar bägge två med att tillhöra den svenska eliten inom dressyr, vilket innebär att där ständigt är en massa arbete att sköta för Ylva. Hästarna ska utfodras, ryktas och tränas, boxar ska mockas och utrustningen ska smörjas. Utöver det har Ylva ett nyfött föl att ta hand om och träna upp. Det finns något att göra hela tiden, vilket gör att hon tackar nej, allt oftare när hennes andra kompisar vill hitta på något. Samtidigt börjar Ylva utveckla känslor för Nicole, men är hennes känslor besvarade?

Som tidigare nämnt tyckte jag det var väldigt spännande att få läsa min första hästbok som inte var för barn, men samtidigt måste jag säga att jag blev lite besviken och lite förvånad. Jag skulle säga att det kan bli lite svårt för en person som inte är insatt i hästvärlden att hänga med i all terminologi som används i boken. Inte ens jag som har 18 års erfarenhet av hästar och hästsport kände till alla ord och all utrustning som nämndes i boken, något jag tycker är lite märkligt. Inte för att jag anser mig vara någon expert på ämnet, utan för att det gör det svårare för de som inte är hästnördar att läsa boken, vilket innebär att boken får en väldigt smal målgrupp.

Jag tycker det är väldigt spännande att läsa om Ylva och fölet. Det är roligt och se hur Uno växer upp och hur Ylva utvecklas tillsammans med Uno, efterhand som han gör det. Särskilt som hon inte har någon tidigare erfarenhet av just föl och fölhantering utan verkar gissa sig till vad hon förväntas göra.

Det är även väldigt spännande att läsa om de andra hästarna och deras träning. Som de elittävlingshästar de är tränar det väldigt mycket och tävlar på de största tävlingarna. Även om vi inte får följa med på någon tävling i boken är det intressant att läsa om hur de tränas och förbereds för att kunna tävla i de absolut högsta klasserna.

När det kommer till kärleken mellan Nicole och Ylva så upplever jag den inte som genuin. Ylva beklagar sig mest över hur otrevlig, lat och ohjälpsam Nicole är. Längre in i boken börjar Ylva sakna Nicole när hon inte är där, vilket jag tycker är märkligt eftersom hon inte gör något annat än beklagar sig över henne när hon väl är där.

Ylvas känslor gentemot Fredrik känns inte heller genuina, det känns mer som att hon är ”star struck” än att hon är förälskad.

För min del upplever jag det som att Ylva går från person till person utan att ha något intresse för dem. Som om hennes intresse påverkas av dem. Att hon utvecklar ett intresse för personer så fort de uppvisar ett intresse för henne. Som om hon blir intresserad av någon bara för att hon upptäcker att de är intresserade av henne, utan att fundera på om hon faktisk gillar personen eller inte. Vilket varken känns särskilt genuint, trevlig eller hälsosamt.

Men det har kanske att göra med det faktum att Ylva inte verkar ha några egna åsikter överhuvudtaget. Det känns bara som att hon gör allt som alla andra säger till henne att göra, vare sig hon själv tycker det är fel eller inte. Alla bara kör med henne och utnyttjar henne till max och hon säger aldrig i från eller klagar trotts att vilken vettig människa som helst skulle ha gjort det tillslut.

Det finns ingen information i skrivande stund om att det ska komma fler böcker om Ylva, eller att detta skulle vara en serien, men baserat på slutet får jag känslan av att vi kommer få fortsätta följa Ylvas och Unos resa, vilket jag ser fram emot.

Vad tycker du? Håller du med mig eller tycker du något helt annat? Jag ser fram emot att höra vad du tycker i kommentarerna nedan eller på Instagram.

Till nästa gång! Trevlig läsning!

Titel: Vänd rätt upp