Är en Storytel Reader något för dig? - Recension

Uppdaterat: 9 sep. 2018

En Storytel Reader kartong med en vattenflaska från Hidrate Spark och en flaska med solkräm bredvid. Alltihop ligger på en orange randig strandhandduk
Kartongen som Storytel Readern kommer i.

En förtydligan: Jag har köpt denna Storytel Readern helt på egen hand, för mina egna pengar. Jag har inget samarbete med Storytel och allt som står i den här recensionen är helt min egen åsikt.

Det här med e-böcker har aldrig riktigt varit min grej. Jag läser det ibland men jag har aldrig riktigt fastnat för det, vilket kan ha att göra med att jag alltid läst mina e-böcker på min surfplatta och mina ögon blir ganska snabbt trötta när jag läser på den typen av skärm. När jag började med min bokblogg och bookstagram såg jag plötsligt läsplattor till höger och vänster, det verkade nästan som att alla hade en. Så jag började överväga om det kanske var något jag skulle testa. E-böcker i sig var ju inte så hemska, det var ju mest att det inte var så praktiskt att läsa dem på en surfplatta eller mobil. När sedan Storytel gick ut med att de skulle släppa en läsplatta så bestämde jag mig för att jag absolut skulle köpa en läsplatta och testa. Frågan var bara vilken jag skulle välja, vilken var bäst och vilken skulle passa mig bäst.

Efter en liten stunds googlande stod det snart klart att det, för min del, stod emellan en Storytel Reader eller en Adlibris Letto, men längre än så kom jag inte. Det var svårt att hitta ordentliga recensionen som verkligen gick in på detaljer och pratade om funktioner och fördelar och nackdelar. De flesta skrev bara att de vara nöjda och att deras läsare funkade bra, men det var inte tillräckligt för mig. Jag ville veta hur de fungerade i olika tillfällen och vilka funktioner de hade. Det kändes som att jag hade en miljon frågor men att jag inte fick svar på en enda, hur jag än googlade.

Så tillslut bestämde jag mig för att beställa en läsare och helt enkelt testa själv, lotten föll då på en Storytel Reader efter som jag redan hade ett Storytel konto sedan innan. Så med den här recensionen kommer jag att svara på alla de frågor jag själv hade när jag stod i valet om vilken läsplatta som skulle passa mig bäst, och förhoppningsvis svarar det även på alla era frågor. Den här recensionen kommer att bli väldigt lång och jag har därför delat in den i olika stycken för att underlätta om du söker efter ett särskilt svar.

Vad är en e-läsare?

En e-läsare (elektronisk läsare) eller en e-reader är en liten ”surfplatta” som är framtagen för att kunna läsa böcker. Den stora skillnaden mellan en surfplatta och en läsare är att surfplattor och smartphone använder led-skärmar medans en läsare använder e-ink (elektroniskt bläck). För att så enkelt som möjligt förklara skillnaden så är led-skärmar blanka, kan visa färg och tröttar oftast ut ögonen om man läser en längre stund. E-ink och andra sidan använder sig av en matt skärm (som nästan ser ut som en vanliga boksida), som inte kan visa färger utan endast är svartvit och du blir inte mer trött av att läsa på dessa skärmar än du blir av att läsa i en vanlig inbunden bok.

En öppen Storytel Reader kartong där man kan se Storytel Readern och dess laddare. Bredvid ligger en grön vattenflaska från Hidrate Spark och en flaska med solkräm. Allt ligger på en orange strandhandduk
Den öppna kartongen där man kan se Storytel Readern och dess laddare.

Mitt första intryck.

Min första tanke är att lådan som läsaren kommer i är minimalistisk och jag gillar det. På framsidan av kartongen finns det bara en bild på läsaren, ingenting mer, väldigt stilrent. Det första jag slås av när jag öppnar kartongen är inte innehållet utan lukten. Det luktar skarpt av plast, billig plast. Lukten försvinner ganska snabbt och är inget som hänger kvar, men jag tror att det var laddningskabeln som luktade och inte läsaren. I kartongen finns bara läsaren och laddaren, ingenting annat, inte ens en manual, vilket jag är glad för. Istället visas en bild på skärmen där det står hur du startar läsaren och när den väl startar visas du igenom en kort guide om hur läsaren fungerar, på det här viset behövs det ingen manual. Efter en väldigt kort installation, där du endast blir ombedd att koppla dig till ett wifi och därefter logga in på ditt Storytel konto, är vi igång.

Direkt från start förvånas jag över hur snabbt den är, det hade jag inte räknat med. Eftersom läsarens enda syfte är att hämta hem och visa e-pub filer räknade jag med att den skulle kunna vara lite slö, men oj så fel ja hade. Den är kanske inte snabbare än varken min smartphone eller min surfplatta men den är snabb för vad den är. Jag förväntade mig tex att den skulle hacka lite när man skrev på tangentbordet, vilket inte är helt ovanligt om man skriver snabbare än vad produkten klarar av, men nej då, den hänger med hur bra som helst och hänger sig inte enda gång.

Menyer och funktioner

Storytel Readern har 4 menyflikar, med undermenyer. Min bokhylla, läser just nu, sök och inställningar. Min bokhylla fungerar som din startsida, det är här du hamnar när du startar din läsplatta, så vida du inte läste en bok senast du använde den, för då kommer den att fortsätta där du var sist. Min bokhylla delas in i två undermenyer, alla och nedladdade, och fungerar och ser ungefär ut som i appen, men det är en liten detalj som skiljer dem åt.

När jag startar upp min läsare för första gången hamnar jag automatiskt i Min bokhylla på undermenyn alla och här möts jag av 25 sidor av böcker. Förvirrat börjar jag bläddra igenom sidorna. Jag har inte lagt till en enda av de här böckerna i min lista. Först på sidan 5 hittar jag en bok som jag vet att jag lagt till efter som jag vill läsa den. Jag är så förvirrad av detta att jag till och med öppnar appen på mobilen för att dubbelkolla, har det hänt något märkligt med mitt konto, men nej i appen finns det inte en skymt av alla dessa böcker som dyker upp i min läsare, tills jag inser att det är böcker som jag har markerat som lästa. Om du markerar en bok som läst i mobil appen läggs den automatiskt till i din hylla. Skillnaden är att i mobil appen finns det en filterfunktion: visa/dölj lästa böcker, detta finns inte på Storytel Readern. Här visas alla böcker, lästa och olästa i en salig röra. Tillslut ger jag upp bläddrandet, jag orkar inte gå igenom 25 sidor med böcker. Istället får jag titta i mobilappen vilka böcker jag har lagt till där och sedan söka fram dessa på läsaren för att ladda ner dem så att jag kan läsa dem offline. När det är klart kan jag då istället använda fliken nedladdade som mitt bibliotek eftersom alla böcker jag vill läsa ligger där. Fliken Min bokhylla använder jag aldrig.

Detta är förstås ett problem som går att lösa. Det är bara för Storytel att fixa det i nästa uppdatering av Storytel Readern, så jag är inte allt för bekymrad över detta och räknar med att detta kommer fixas inom en snar framtid.

På sidan läser just nu händer inte särskilt mycket mer än att du kan se den senaste boken du läste och välja att fortsätta läsa där du slutade senast.

Sök funktionen är precis vad det låter som och fungerar precis som i mobilappen. Den enda skillnaden är att när du klickar in på en bok så får du inte alls lika mycket information som du får i mobilen. I läsaren kan du bara se vem författaren är och läsa beskrivningen. Det går inte att se någon serie och du kan inte heller klicka på författaren för att se alla böcker som den har släppt, så som du kan i mobilen. Detta är visserligen ingen katastrof, jag kan leva med det. Jag tycker ändå att det är bekvämare att bläddra runt på topplistorna i mobilen och sedan när jag vet vad jag letar efter söka fram dem på läsaren.

Under inställningar hittar vi inte särskilt mycket, vilket jag inte heller hade väntat mig. Här kan du ändra ljusstyrka, logga in och ut från ditt konto, ändra nätverksinställningar, gå igenom intro guiden en gång till, uppdatera appen, ändra språk och tangentbord och fullkomligt rensa all information från enheten.

Att läsa

Läsupplevelsen är väldigt bekväm. Läsaren är förvånansvärt lätt att hålla i handen och knapparna som sitter på sidorna är riktigt bekväma att använda. De är inte för hårda att trycka på och inte heller för mjuka, så att man skulle kunna trycka på dem av misstag. De är alldeles lagom och sitter helt perfekt. Det är väldigt bekvämt att även kunna trycka lätt på skärmen för att bläddra, särskilt om man tex krupit ner i sängen och vill läsa lite innan man somnar, men inte vill störa sin partner med det irriterande klickljudet. Man har även inkluderat inställningen att du kan invertera bläddringen vilket är mycket praktiskt om du håller läsaren med endast en hand. Medan du läser kan du även ändra inställningarna för ljusstyrka, allt från helt avstängd, till full spotlight, och teckenstorlek från riktigt smått till jätte stort.

Om jag läser utomhus eller befinner mig i ett rum som är väl upplyst av naturligt solljus så känner jag inte att jag behöver använda lampan överhuvudtaget. Om jag däremot läser inomhus i skenet av en lampa brukar det räcka för mig att ha ljusstyrkan på 3-5 av 12. Ljusstyrkan anpassar sig även till platsen du är på vilket tog mig ett tag att lägga märke till. Det syns inte som på en smartphone där man kan se hur skärmen gradvis ljusnar eller mörknar om du tänder eller släcker taklampan. Storytel Readern verkar snarare bestämma sig redan innan du startar den vilken ljusstyrka den ska ha och starta med den direkt, jag ser aldrig att det sker någon gradvis justering.

Att tänka på är dock om du har planer på att läsa lite, i sängen, i totalmörker, innan du går och lägger dig så var försiktigt. Jag försökte göra just detta och när jag startade läsaren så drog den igång med full ljusstyrka. Min sambo som redan hade somnat vaknade rätt snabbt igen när han fick världens strålkastare i ansiktet, för jisses vad den kan lysa. Förblindad av ljuset försöker jag sänka ljusstyrkan och råkade då istället sänka den så mycket att den stängs av helt. Efter en stunds famlande i mörkret, i ljuset från min klocka, lyckas jag tillslut starta ljuset igen på läsaren på en lagom nivå.

Nedan kan du se vilken ljusstyrka läsaren tycker att jag ska ha jämfört med vilken styrka jag själv vill ha. Svårt att visa på foto förstås, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Och det var så jag upptäckte att ljusstyrkan ändrar sig själv och det är ju fint och oftast praktiskt. Men snälla Storytel vem i hela fridens namn vill ha full ljusstyrka när de läser i totalmörker? Varenda smartphone och surfplatta verkar ha fattat är ner omgivningen är mörk ska även skärmen vara det. Förhoppningsvis löser dem detta i en framtiden uppdateringen, men som det är nu får jag starta den under täcket för att slippa blända både mig själv och min sambo.

En av mina stora frågor var om läsaren blir varm när man har den i solen. Det var nämligen en av de saker som jag tyckte var besvärligast med att läsa på en surfplatta, de blir brännheta efter typ 30 sekunder. Så det var en av de första sakerna jag testade när jag fick hem min Storytel Reader. Först la jag den direkt i solen medan jag städade poolen för att se vad som hände. Efteråt när jag kände på den var den inte ens varm. Uppmuntrad av detta slängde jag mig på en luftmadrass med läsaren i handen. Efter 6 timmars oavbrutet läsande i poolen i 30° värme och direkt solljus, under alla 6 timmarna, är läsaren fortfarande inte varm, inte ens solvarm, vilket verkligen imponerar på mig. Allting som man lägger i solen blir ju varmt, även saker som handdukar, en flaska med solkräm eller dina solglasögon. De blir ju inte varma som en telefon som håller på att bränna handen av dig, men de blir lite solvarma, uppvärmda liksom, men inte ens det blir Storytel Readern. Efter dessa 6 timmarna är läsaren fortfarande inte ens solvarm, den känns precis som när jag tog upp den ur sin kartong för första gång, den är varken varm eller kall, den är just ingenting. Mycket imponerande måste jag säga.

När du sen börjar bli klar med boken och kommer till sista sidan så dyker en rand upp längst upp där det står: ”Vill du avsluta boken?” Du kan välja mellan avbryt och avsluta. Tanken är ju fin men första gången den dyker upp för mig blockerar den de två översta raderna totalt så att jag inte kan läsa dem. Jag tvingas trycka avbryt för att få bort den, så att jag faktiskt kan läsa klart sista sidan. När jag sedan faktiskt är klar med boken finns denna rand inte längre kvar så jag kan inte klicka avsluta bok och hur jag än gör får jag inte fram den igen. I skrivande stund har jag hunnit läsa 5 böcker på min Storytel Reader och den här randen har bara dykt upp på 2 av böckerna som jag läst. På de övriga böckerna dök den aldrig ens upp, det är gissningsvis en bugg och förhoppningsvis kommer allt detta att lösas i en framtida uppdatering.

Vid ett flertal tillfällen har jag även märkt att texten beter sig konstigt och antingen försvinner utanför skärmen så att man får gissa vad det ska stå eller att meningarna verkar ligga ovanpå varandra. Läsaren kan inte heller visa symboler så som emojis. Nedan kan du se två exempel på just detta. I båda fallen har jag först fotat hur det ser ut på Storytel Readern och sedan fotat hur exakt samma sida ser ut i Storytel appen på min mobil.

Synkning mellan appen och läsare

En av sakerna som är så himla bra med just Storytel mobil app är att du så smidigt kan byta mellan att lyssna och läsa själv. Två små klick är allt som krävs och så spelas boken upp för dig, två små klick och sen är du tillbaka till att läsa på egen hand. Riktigt så bra fungerar ännu inte synkningen mellan läsaren och mobilappen. Det första jag testar är att ta vid på läsaren där jag avslutat en ljudbok på mobilen. Detta fungerar inte alls, för läsaren har ingen aning om att jag ens har läst något överhuvudtaget. Så jag får snällt hoppa mig fram i boken tills jag hittar något jag känner igen. När jag sedan försöker lämna över boken från läsaren till mobilappen igen funkar inte det heller, jag får åter igen manuellt hoppa fram i ljudboken tills jag hittar var jag var.

Personligen är detta egentligen ingen funktion jag själv använder. Jag läser alltid olika e- och ljudböcker, jag har alltså 3 böcker igång samtidigt, en inbunden, en e-bok och en ljudbok. Så för min del är det egentligen inga problem, för er som brukar blanda mellan att lyssna och läsa i samma bok kommer det däremot inte att fungera så bra som ni hoppats om ni försöker blanda in Storytel Readern. Den kan nämligen inte synka om den inte har wifi. Så om du tar med dig den på semestern och skulle vilja byta från att ha läst på läsaren till att lyssna på mobilen så kommer du stöta på problem. Min rekommendation är helt enkelt ha olika e- och ljudböcker, blanda inte.

Efter att ha använt läsaren i en vecka nu har jag kommit fram till följande. Om du lyssnar på en ljudbok i appen så förstår inte läsaren att du har läst något, läsaren kommer fortsätta säga 0% läst. Synkningen mellan om jag läser en e-bok på mobilen och sedan vill fortsätta på läsaren så funkar det helt okej, förutsatt att jag har wifi kopplat till läsaren, efter som den endast kan synka när den är uppkopplad. Så länge du läser på läsaren, och inte blandar in appen alls, så sparar läsaren din plats i boken och kommer ihåg det till nästa gång du öppnar läsaren och fortsätter läsa. Jag har bara varit med om en enda gång, under denna veckan jag haft den, att jag öppnat läsaren och upptäcker att jag befinner mig på min förra läsmarkering, inte min senaste, och att jag själv måste leta fram var jag avslutad boken. Men det har endast varit en engångshändelse, resten av tiden har den funkat hur bra som helst.

Däremot märker jag att när jag väl har läst ut en bok på läsaren och går vidare till nästa bok så verkar det bli kaos i synkningen. Av de 5 böcker jag läst, med endast läsaren, står endast 3 av dem som 100% lästa, de andra två står som 37%, respektive 95%, trotts att jag har läst alla 5 böckerna hela vägen fram till sista sidan. Men denna märkliga bugg sker endast när jag har läst slut böckerna och gått vidare till nästa bok.

Urvalet av böcker

En sak som verkligen fick mig att tveka om Storytel Readern verkligen var rätt för mig var att deras läsare är helt låst till Storytel. Du kan alltså endast läsa böcker från Storytel, inloggad med ditt Storytel konto. Detta är knappast något förvånande i sig, man kan ju inte gå in i en affär och förvänta sig att de ska sälja konkurrentens märke. Men jag blev upplyst av någon som hade en Adlibris Letto, att den kunde både låna böcker från biblioteken och att man kan ladda in egenägda e-pub filer direkt in i läsaren. Storytel Readern erbjuder ingenting av detta vilket verkligen är synd. Jag läser alla mina e-böcker på Storytel, ända gången jag går till biblioteket är när Storytel inte har boken själv.

Så till Storytel vill jag säga: Jag förstår att ni självklart endast vill erbjuda era egna böcker och ert eget sortiment, men ni kanske ska överväga att erbjuda bibliotekslån och inladdning av egna e-pub i framtiden (väldigt praktiskt för oss som får recensionsex skickade till oss som e-pub). Så länge böckerna vi söker finns i ert sortiment finns det ingen anledning för oss att hämta hem den från annat ställe, och om ni inte erbjuder boken spelar det ju ändå inte er någon roll, eftersom vi blir tvungna att vända oss någon annanstans för att få tag på boken. Är det då inte bättre för er om vi inte behöver lämna er plattform för att hitta det vi söker. För som det är nu överväger jag redan att önska mig en Adlibris Letto i julklapp för att kunna göra just det som jag nämnde ovan.

Sammanfattningsvis

Storytel Readern fungerar super bra för vad den är. Det är en läsplatta och jag varken vill eller förväntar mig en massa fancy funktioner som jag vet att vissa andra läsplattor har, allt jag vill är att kunna läsa i lugn och ro. Läsaren är förvånansvärt snabb och rapp, jag hade väntat mig att den skulle vara något slöare. Den är enkelt att starta upp och enkel att använda, det är ingen raketforskning direkt. Det tar max 3 minuter att starta upp och ytterligare 2 minuter senare har du hämtat hem din första bok och är redo att börja läsa. Beroende på hur snabbt nätverk du har förstås, Storytel Readern kan inte lastas för att du har långsamt nätverk. Själv har jag ett standard snabbt nätverk, varken särkilt snabbt eller långsamt, inget speciellt. Det tar cirka 10 sekunder för mig att hämta hem en bok.

Allt som jag har beklagat mig över i den här recensionen, problem, buggar osv är enkelt för Storytel att lösa i framtida uppdateringar. Jag ser inga fel på läsaren i sig, allt handlar om mjukvaran och den går enkelt att uppdatera. Vi måste hålla i åtanke att läsaren är helt ny och har endast funnits på marknaden någon månad, då anser jag att det är okej att ha lite små fel, så länge man åtgärdar dem. Det är det här som är fördelen med dagens teknik, bara för att den ser ut och fungerar på ett visst sett idag betyder inte att den kommer se ut och fungera likadant om ett år eller två. Det är enkelt att åtgärda problem efterhand som de dyker upp och lätt att lägga till önskemål från användarna.

En snabb sammanfattning

Bra

+ Liten och nätt. Smidig att ha med sig

+ Enkel att installera och enkel att hantera

+ Blir inte varm i solen

+ Går enkelt att uppdatera så att nya funktioner kan tillkomma och buggar fixas

+ Förvånansvärt snabb, särskilt när man laddar ner böcker

Kan förbättras

- Skärmen startar på full ljusstyrka om du startar den och det är mörkt

- Det händer att texten inte visas korrekt och tex försvinner utanför skärmen

- Låst till Storytels utbud

- Synkningen fungerar ännu inte som den ska

- Ingen sortering i Min bokhylla, även lästa böcker dyker upp

Storytel Readers kostar 999 kr och finns att beställa på Storytels hemsida. OBS! Tänk på att du måste ha ett aktivt abonnemang hos Storytel för att Storytel Readern ska fungera.

Har du någon fråga om Storytel Readern som du inte tyckte att jag svarade på får du gärna ställa den i kommentarerna nedan eller på Instagram. Vad tycker du om din Reader? Håller du med mig i min kritik eller tycker du något helt annat? Jag ser fram emot att höra vad du tycker!