Simone - Bokrecension

En Michael Kors väska ligger slängd på ett vitt bord. En vit ipad, med bokomslaget till boken Disa synlig på skärmen, har ramlat ur väskan. Ovan på den ligger ett grått plånboksfodral från Ideal of Sweden, ett par Ray Ban glasögon, en Giorgio Armani parfym och en penna från Grand Hotell. Bredvid ligger en Burberry halsduk och en bilnyckel till en Mercedes.

Simone är andra boken i serien om tjejtrion som kallar sig Sthlmqueens. I första boken fick vi följa trions framfart ur Disas perspektiv, den här gången, precis som titeln avslöjar, får vi följa historien ur Simones perspektiv.

Simone och Christopher har varit tillsammans ett bra tag nu. De träffades på en fest, han var ny i stan och hade precis börjat plugga en väl ansedd utbildning, Simone kunde inte låta bli att vara nyfiken och vilja veta mer. Simone och hennes vänner är ett sådant gäng där alla tycks känna alla och det är sällan man träffar nya människor, så när Christopher dyker upp, en småstadskille, verkar alla hans åsikter och tankar vara oerhört spännande och nytänkande. Alla Simones tidigare vänner är uppväxta tillsammans i innerstaden i Stockholm, de har alla haft snarlik uppväxt, har alla gått på samma skola och har alla ungefär samma åsikter. In klampar Christopher som tycks se igenom allas fasader och är inte ett dugg imponerad av hur välbärgade alla är och hur bra alla tycks ha det i livet. Då tyckte Simone det hela var nytänkande och spännande och hon kan inte låta bli att falla för honom.

Det hela började med några försiktiga dejter, under vilka det kom fram att Christopher inte har någonstans att bo för tillfället och skulle behöva lite hjälp. Simone erbjuder honom sin soffa ett litet tag tills han kommit på fötter igen. Flera månader senare har Christopher hoppat av sin utbildning, är arbetslös och har nu bott in sig permanent i Simones lägenhet. Simone vet inte hur hon ska diskutera situationen med honom, för det verkar inte som att han söker några jobb alls, fast att han säger det. Simone anser att det inte är mer än rättvist att han betalar för sig, men Christopher har förändrats sedan den där festen. Numera är han lättretlig, bråkar om allt och har ett extremt kontrollbehov. Simones liv kontrolleras allt mer och mer av Christopher. Han bestämmer vem hon får och inte får umgås med, vad hon får göra och när. Det verkar inte spela någon roll hur mycket hon än försöker vara honom till lags för han hittar alltid något att bråka om och Simone mår bara sämre och sämre. När det tillslut känns som att det inte går att må sämre än hon redan gör får Simone ett fruktansvärt besked.

Jag tycker den här serien är helt fantastiskt. Även om det handlar om unga Stockholms tjejer så är de trotts allt hela vanliga tonåringar med helt vanliga problem. I första boken följer vi Disa som kämpar med att ha flyttat hemifrån, få ekonomin att gå ihop och hitta ett passande jobb. Den här gången följer vi Simone som brottas med hur det är att plötsligt få en ofrivillig sambo som inte betalar för sig. Hur pratar man egentligen om sånna saker och vad gör man om personen sätter sig på tvären.

Visst är det spännande och underhållande att följa med på ett riktigt spännande fantasy äventyr, men ibland är det också skönt att bara läsa om något helt alldagligt och som känns relevant tills ens eget liv, något man själv skulle kunna känna igen eller relatera till och jag tycker de här böckerna är precis just det. Jag upplever personligen att där är ett litet gapp mellan tonårsböcker, typ åldrarna 14-16 och typ ”närmar sig 30” och jag tycker att dessa böckerna gör ett bra jobb i att fylla det glappet. Det känns nästan som att 18-26 åringarna ibland glöms bort. När man befinner sig i den åldern har man passerat ”stå och drömma om killar vid skåpen i skolkorridoren-åldern” men man har inte riktigt nått ”hämta småbarn på dagis samtidigt som man ska klättra i karriären-åldern”.

Jag tycker författaren har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa karaktärer som man känner igen sig i och som man hejar på och följer med andakt. Miljön och miljöbeskrivning är även den välarbetad och lätt att känna igen sig i. Hade det inte varit för att författaren skriver att vi befinner oss i Stockholm så hade boken lika gärna kunna utspela sig i vilken större stad i Sverige som helst. Händelserna och storyn är vardaglig men ordentligt kryddad för att göra det hela mer spännande. Boken är skriven på ett enkelt sätt, med ett lättsamt språk, som gör att det är enkelt att sugas in i berättelsen.

Det här är en bok jag skulle rekommendera till alla som befinner sig tidigt i 20-års åldern. Jag är så glad att jag hittade denna bokserien, för jag tycker den är så bra, särskilt som jag själv befinner mig i samma ålder. Så nu sitter jag här och väntar tålmodigt på att det ska komma fler böcker i serien.

Titel: Simone (Sthlmqueens, #2)

Författare: Denise Rudberg

Förlag: Bokförlaget Forum