Rich dad poor dad - Bokrecension

Uppdaterat: 26 jan. 2022

Fattigjanuari är här och precis som säkert många andra gör så söker jag mig till ekonomiböcker för att få tips och råd för att tackla månaden på bästa sätt.

Rich dad, poor dad av Robert T. Kiyosaki är en bok som jag hört talas om väldigt många gånger, bland annat nämns den ofta i andra ekonomiböcker. Fram tills nu hade jag aldrig läst boken tidigare, jag hade faktiskt aldrig ens läst vad boken handlade om. När jag väl snubblade över boken på biblioteket kändes det som att det var dags. Nu skulle jag slutligen läsa denna omtalade bok.

Om jag ska beskriva min läsupplevelse med Rich dad, poor dad med ett ord så skulle det vara förvånad eller kanske oväntad. Rich dad, poor dad är verkligen inte som någon annan ekonomibok jag någonsin läst, och jag har ändå läst några stycken. Det vanliga, när det kommer till ekonomiböcker, är att de inleds med att det är fel att vi inte sparar, ett antal räkneexempel tas fram där vi svart på vitt får se varför vi borde spara och man går igenom vilka sparformer det finns och hur de fungerar. Men den här boken har inget av det där.

Rich dad, poor dad handlar rätt och slätt om vår mentalitet till pengar och hur författaren anser att skolsystemen lär ut en felaktig bild av ekonomi och jobb. Hela boken bygger på att författaren berättar om sin egen ekonomiska läroresa och han baserar det på sina två pappor. Den ena pappan, hans riktiga pappa, är högutbildad och jobbar som lärare men som ändå hade svårt att få ihop ekonomin i slutet av månaden. Den andra pappan, som egentligen är hans kompis pappa, gick inte färdigt skolan, driver egna företag och hade väldigt gott om pengar i slutet av månaden.

Boken är uppdelade i tydliga kapitel där författaren steg för steg går igenom de lärdomar som han lärde sig av sin rika pappa. Genom bokens gång jämför författaren sina två pappors olika synvinklar och åsikter i olika situationer och vilka resultat de gav. Det hela blir en ekonomiskvariant på “Good cop, bad cop”. Genom att inte bara dra exempel hur på den rika pappan tänker och gör, utan även hur den fattiga pappan tänker och gör, blir alla exemplen ännu tydligare. Den fattiga pappan blir något av ett praktexempel på hur man inte ska göra vilket gör den rika pappans tankar och åsikter ännu mer åtråvärda.

Den här boken fokuserar helt på att få läsaren att förstå att om vi vill skapa en förändring måste vi börja med att förändrar vårt tankesätt. Så länge vi är fast i gamla tankebanor kommer vi fortsätta göra som vi alltid har gjort. Boken vill på ett enkelt och lärorikt sätt slå hål på våra gamla tankesätt och samtidigt ersätta dessa med nya klokare tankebanor.

Jag tyckte det var en mycket intressant bok som gav många nya tankar och idéer. Boken är ganska tjock och jag upplevde den som ganska lång. Jag skulle nog därför bara rekommendera boken till dem som redan har något intresse för privatekonomi och pengar, hur stort eller litet spelar nog ingen roll. Men för den som aldrig haft något intresse tidigare och tänker sig att de ska börja ta tag i sin privatekonomi är det här kanske inte rätta boken att börja med enligt mig. Jag hade kanske väntat med Rich dad, poor dad tills man har snäppet mer kött på benen.

Har du läst Rich dad, poor dad? Vad tyckte du? Skriv i kommentarerna eller på instagram. Hur upplever du fattigjanuari? Har du läst någon intressant bok om privatekonomi som du vill tipsa om? Jag ser fram emot att höra vad du tycker.

Tills nästa gång! Trevlig Läsning!

Titel: Rich dad poor dad

Författare: Robert T. Kiyosaki