Målboken - Bokrecension

Målboken står på en vit skänk. Runt omkring boken står krukor med blommor och det ligger kottar och kastanjer.

Den här bloggen är mitt fritidsintresse vilket gör att mitt intresse går upp och ner. Åren som har passerat har varit extra tuffa och jag har inte riktigt haft något intresse för att läsa, än mindre att recensera de böcker jag väl läst. Men jag börjar se ljuset i tunneln och jag har äntligen känt mig sugen att läsa igen. Jag kände att jag ville att den första boken jag plockade upp skulle ge mig något särskilt, en ny kunskap eller en ny färdighet. Efter en titt i hyllan hittade jag Målboken av Peter Jumrukovski som jag fick av förlaget Roos & Tégner för flera år sedan, men som jag ännu inte läst. Allt jag kan säga är att jag är så glad att jag valde just den boken, det var exakt vad jag behövde.

Målboken är en inspirerande och men ändå lättläst bok som lär dig hur just du ska kunna uppfylla dina önskningar och drömmar genom att sätta mål. Boken beskriver hur det är väldigt vanligt att man vill saker och önskar saker, men man göra aldrig något aktivt för att faktiskt uppfylla sina drömmar.

Boken börjar med att förklara för oss, med hjälp av fakta och forskning, vad mål är och varför vi bör sätta mål i livet. Därefter går boken igenom de olika delarna av livet, såsom karriär och förhållande, och inspirerar om hur vi kan förbättras och utvecklas genom intressanta historier och tydlig fakta. Varje kapitel avslutas sedan med övningar och uppgifter som man aktivt ska göra för att uppnå sina drömmar.

Det jag fastnade allra mest för med boken var två saker. Det första var hur otroligt inspirerande den är. Jag kände mig redo från första stund att gå ut och förändra världen. Även efter att jag läst klart boken sitter jag med den bredvid mig och redo att läsa om den igen. Jag vill inte riktigt acceptera att boken är slut riktigt än, jag vill bli mer inspirerad.

Det andra som jag fastande för var vilket otroligt lättsamt och enkelt språk författaren har använt, vilket jag uppskattar. Jag har läst en del “självhjälpsböcker” genom åren och en del av dem har varit väldigt intressanta och spännande, men språket har varit jobbigt och svårt, vilket har gjort att boken blivit tung att läsa. Men det var ingenting som den här boken led av, snarare tvärtom. Sidorna flyger förbi och språket är enkelt och tydligt. Inte en enda gång upplevde jag att författaren använde facktermer som jag inte förstår, eller komplicerat språk som gör att man känner sig dum och får en att tappa intresset.

Känner du att du vill bli inspirerad? Eller har du drömmar och mål som du skulle vilja uppnå så kan jag varmt rekommendera Målboken av Peter Jumrukovski. Man blir så taggad av att läsa den och man vill bara komma igång.

Jag är så glad att jag fick den här boken av förlaget och att jag valde att plocka upp den just nu, det var precis vad jag behövde.

Har du läst Målboken? Vad tyckte du? Skriv i kommentarerna eller på instagram. Jag ser fram emot att höra vad du tycker.

Tills nästa gång! Trevlig Läsning!