Jag kommer hem till jul - Bokrecension

Uppdaterat: 11 feb. 2019

En hand som håller i en iPhone, på skärmen syns ljudboken: "Jag kommer hem till jul". Personen sitter under en filt med en kaffekopp bredvid sig och en brasa syns i bakgrunden.

Jag hann aldrig läsa så många böcker i december som jag trodde att jag skulle läsa. Jag hade samlat ihop en hel hög med julböcker för att komma i riktig julstämning. Men det gick inte riktigt som jag tänkt mig. Det slutade med att jag inte läste en enda bok med jultema innan jul var över.

När skolterminen började igen och jag satt där på bussen och skulle välja vilken bok jag skulle lyssna på under färden de kommande dagarna, kände jag verkligen inte för att läsa någonting. Ingen av böckerna i min lista tilltalade mig. Inte för att de på något vis vad dåliga böcker eller att jag kände mig tvingad att läsa dem, nej utan jag hade helt enkelt ingen motivation att läsa någonting. Slutligen valde jag Jag kommer hem till jul och det var verkligen helt rätt val.

Jag kommer hem till jul handlar om Emiliy. Hon är en 38 årig skotte som flyttat till London, främst för att komma bort från sin helgalna familj. Men 15 år har gått sedan flytten och livet ser inte riktigt ut så som Emily hade tänkt sig. Hon delar fortfarande en liten lägenhet med två andra personer, hon jobbar som lärare på samma skola som hon jobbat på sedan flytten och hon har samma irriterande högljudda granne som hon haft på andra sidan väggen sedan hon flyttade in. Det enda positiva är att Emily äntligen har hittat en kille.

Enda sedan Emily flyttade till London har hennes mamma ringt henne varje helg och frågat henne om hon har hittat en kille än. Så länge svaret varit nej har hon fått en lång utläggning om hur hon ska göra för att hitta en kille och en lång utläggning om att hon inte blir yngre och att det verkligen att dags att hon får ändan ur vagnen. Men nu har Emily äntligen hittat en kille som hon kan berätta om för sin mamma och hennes mamma kräver omedelbart att hon måste ta med honom till julfirandet hemma hos föräldrarna på landsbygden i Skottland.

Tyvärr varar lyckan i Emilys liv inte särskilt länge. Den nya och fantastiska pojkvänen, som hon skrutit om inför familjen, dumpar henne veckan innan julafton. Vad ska hon göra nu? Hon står inte ut med att åka hem som den misslyckade singeln som blivit dumpad, inte en jul till. Att strunta i att komma på julfirandet är uteslutet och då återstår självklart bara en enda sak; att betala sin högljudda och högst irriterande granne Evan för att få honom att låtsas vara hennes nu, expojkvän, för att hon ska slippa berätta vad som hänt. Det hela kan ju bara sluta på ett enda sätt; katastrof.

Emily är en helt vanlig karaktär som många nog kan känna igen sig i. Inget går vägen för henne och alla verkar har åsikter om hur hon borde vara, se ut och tycka. Evan, Emilys högljudda och irriterande granne, är helt jäkla störtskön. Han har ständigt svar på tal och han tar inte illa vid sig hur mycket än Emily svär och skriker på honom. När slutligen Emilys familj visar sig vara fullkomligt galna är det mer än imponerande att Evan inte flyr hals över huvud redan under första dagen. Men nej, Evan stannar vid Emilys sidan och spelar sin roll som pojkvän alldeles förträffligt, frågan är om det räcker?

Boken ska visserligen föreställa en julbok och har till och med Jul med i titel, men ska jag vara ärlig tyckte jag inte den var så värst julig. Visst handlar boken om att Emily ska åka hem och fira jul med sin familj i 4 hela dagar, men jag tycker verkligen att bokens fokus ligger vid humorn i hur Emily och Evan ska lyckas lura hela familjen att de är tillsammans trotts att de knappt känner varandra. Jag läste den här boken under januari månad och jag ska ärligt säga att jag knappt noterade jultemat.

Den här boken är precis som sådana där romantiska komedi filmer som man startar när man vill se en film men inte riktigt vet vad man vill se. När man vill se något roligt och inte så betungande eller för allvarligt. Det här är bokvärldens motsvarighet. Självfallet vet man från första stund exakt hur den här berättelsen ska sluta och ända är det så spännande att se vad som ska hända. Boken kommer in på viktiga och allvarliga ämnen men den gör det på ett sådant lättsamt sätt att det inte gör något. Det har är exakt den typer av bok man behöver när man inte orkar engagera sig i något allt för komplicerat eller allvarligt men man vill ändå ha något spännande och underhållande.

En helt toppen bok som är så lagom det bara går!

Till nästa gång! Trevlig läsning!

Titel: Jag kommer hem till jul