Harry Potter En magisk historia - Bokrecension

Uppdaterat: 4 nov. 2020

Jag har varit så sugen på att läsa den här boken sedan innan den var släppt men livet och studierna har kommit emellan och det har bara inte blivit av. Lagom sent på bollen har jag äntligen läst boken och jag måste tyvärr säga att det inte var vad jag väntat mig. Den var kanske inte en besvikelse direkt men det var heller inte vad jag väntat mig, men sen hade jag heller inte läst bokens beskrivning särskilt noga.

Boken är helt enkelt en museiutställning omgjord till en bok. Större delen av boken handla egentligen om historiska föremål som kanske nämndes i Harry Potter böckerna och vissa saker som togs med var historiska personer eller saker som påminde om någonting i Harry Potter böckerna.

Eftersom jag inte hade läst ordentligt om vad boken verkligen handlade om så väntade jag mig att det skulle vara mer J.K. Rowlings egna anteckningar, tankar och idéer. Det fanns ju visserligen också med men jag hade väntat mig mer av just det. Det var också en liten besvikelse att de handskrivna originalanteckningar som J.K. Rowling skrivit var ytterst svåra att läsa, vilket ju så klart inte är bokens fel.

Jag tror absolut att det här kan vara en intressant bok för äldre barn där de kan få veta mer om vilka legender och historiska personer och saker som gett upphov till en del av personerna och sakerna i Harry Potter böckerna. Jag tror också att jag hade funnit boken mer intressant om jag faktiskt tagit mig tid och tagit reda på vad boken verkligen handlade om.

Har du läst Harry Potter: En magisk historia? Vad tyckte du? Jag ser fram emot att höra vad du tycker i kommentarerna nedan eller på Instagram.

Titel: Harry Potter: En magisk historia

Författare: Jim Kay, Olivia Lomenech Gill