Det stora dejtingäventyret - Bokrecension

Det stora dejtingäventyret handlar om Kristina som är en pensionerad 60-plus vars make gått bort för något år sedan. Hon lever ett stillsamt liv med att påta i trädgården, träna på Friskis & Svettis och umgås med sin son och sitt barnbarn. Men det är trotts allt något som saknas i Kristinas liv och efter övertalning från både sin äventyrliga väninna och sitt barnbarn Julia tar hon första steget in i nätdejtingens värld genom att skapa ett konto på Träffpunkten. Men det här med nätdejting är svårare än vad man tror. Någon måste ta första steget och ta kontakt genom att skicka ett meddelande och enligt väninnan finns det regler för hur dessa bör skrivas också. Och vad gör man egentligen när någon skickar en olämplig bild till en? Det här verkar svårare än vad Kristina först trott.

Boken är underhållande och komisk och jag tror att vem som helst kommer kunna känna igen sig i Kristina och hennes dråpliga första dejter. Hon är nervös över att säga eller göra fel saker under sina dejter och oroliga att hon glömt bort hur man gör. Det går inte annat än att skratta åt stackars Kristina och hennes upptåg.

Jag tycker författaren har gjort ett bra jobb med att skriva om hela Kristinas dejtingliv och förhållande på ett smakfullt sätt utan att det blir snuskigt eller för mycket detaljer. Något som jag som läser verkligen uppskattar. Jag anser inte att jag alltid behöver veta var enda snuskig detalj i böckerna jag läser och därför blir jag glad över att författaren här har valt ett bättre alternativ i mitt tycke.

Jag tycker även att författaren lyckas mycket bra med att visa hur dagens dejtingsamhälle ser ut och hur det skiljer sig från hur det såg ut förr. Författaren lyfter skillnaderna ur Kristinas perspektiv utan att klaga eller kritisera det nya. Jag gillar att Kristina en nyfiken kvinna som vågar testa nya saker i livet även om hon inte är en våghals som slänger sig efter nya möjligheter. Sen inte sagt att hon gillar allt hon testar, men hon bestämmer sig i alla fall för det först efter att hon testat. Vilket är något som jag som läsa verkligen inspirerades av.

Har du läst Det stora dejtingäventyret? Vad tyckte du? Skriv i kommentarerna eller på instagram. Jag ser fram emot att höra vad du tyckte.

Tills nästa gång! Trevlig Läsning!

Titel: Det stora dejtingäventyret