Det första chiffret/En andra allians - Bokrecension

Uppdaterat: 21 sep. 2020

Två böcker ligger i mitten av bilden. Runt omkring står en skrivmaskin, en gammal kart och en gammal kompass

Häromdagen fick jag ett härligt bokpaket från Bokförlaget Forum innehållande ett signerat exemplar av En andra allians, andra delen i serien Kontrahenterna. Det är lite mer än ett år sedan jag läste fick första boken i serien och efter att ha läst baksidetexten tyckte min mamma att den lät så spännande att jag hon lästa den innan jag ens hade en chans. Den här gången höll jag hårt i boken för att vara säker på att jag skulle få läsa den först.

I serien Kontrahenterna får vi följa tre kvinnor, från helt olika bakgrunder, i Stockholm under andra världskriget. Elisabeth lämnar sitt jobb utan så mycket som en blick tillbaka, Signe lämnar sitt barndomshem för att söka nytt jobb i stortstaden och Iris lämnar sitt hemland Estland för att fly till Sverige tillsammans med sina söner. Ute i Europa rasar andra världskriget och Nazi-Tyskland rycker allt närmre en invasion av Sverige. Olika omständigheter för de tre kvinnorna samman när de väljs ut av regeringen för att avlyssna tyskarna i hopp om att kunna knäcka deras kod.

Det här är verkligen en serie jag gillar och det är väldigt intressant att få se andra världskriget ur ett annat perspektiv, här är det kvinnorna som står i centrum. För min egen del har jag personligen läst väldigt få, om ens några, böcker som utspelar sig i just Sverige under kriget vilket också var intressant.

Jag uppskattar verkligen våra huvudkaraktärer och jag tycker att författaren har lyckats skapa en bra blandningen mellan de olika personerna. De är verkligen helt olika individer med olika erfarenheter och syn på saker och ting. Jag gillar särskilt den tuffa och rebelliska Elisabeth som redan under 1940-talet vågar stå upp sig själv och vad hon tycker och tänker, hon tar ingen skit. Samtidigt får man se en annan verklighet när man följer Signe som gör allt för att inte synas och höras. Någonstans i mitten hittar du Iris som inte heller är beredd att ta någon skit men som samtidigt försöker hålla låg profil för att inte personer från det förflutna ska hitta henne.

Dock hade jag för min del önskat lite mer spänning. Jag tycker att våra huvudkaraktärer har det lite för lätt och jag upplever inte riktigt att de möter några motgångar i böckerna. För min del hade de gärna fått kämpa lite mer, och för den delen även hända lite mer. Rikets säkerhet hänger trotts allt på deras axlar men jag upplever att vi tar del av väldigt lite av vad de faktiskt gör för att rädda landet.

Trotts det tycker jag Kontrahenterna är en bra och läsvärd serie och jag ser fram emot att läsa nästa del i serien så fort den kommer ut.

Heller du med mig eller tycker du något helt annat? Jag ser fram emot att höra vad du tycker i kommentarerna nedan eller på Instagram.

Jag har fått boken skickad till mig från förlaget, men mina åsikter är helt och hållet mina egna och går inte att påverka eller köpa.