Sommar på den lilla ön i havet - Recension

Uppdaterat: 9 sep. 2018

En bild på en vit iphone med ljudboken Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan öppen på skärmen. I förgrunden syns ett par Apple airpods hörlurar och en glassbägare med GB glass. I bakgrunden syns en frodig trädgård med pool

Härlig och mysig läsning, en riktigt sommarbok.

Den här precis som alla Jenny Colgans böcker är, väldigt lättsamma, men ändå med mycket känslor. Sommar på den lilla ön i havet är skriven med samma stil som alla hennes tidigare böcker men den tillhör inte någon av de tidigare serierna, utan detta är en ny serie som har samma namn som boken själv.

Den lilla ön i havet handlar om Flora som har flyttat till storstaden för att bli en advokat. Hon har lyckats få ett jobb på en stor och pampig advokatbyrå men jobbar ännu inte själv som en advokat, men hon är helt säker på att det kommer att ske inom en snar framtid, hon ska jobba sig uppåt. Tills allt förändras när en viktig klient kliver in på kontoret och frågar efter någon som kommer från den avlägsna skotska ön Mure.

Det visar sig att det är Flora han letar efter, men Flora vill inte ha någonting med sin hem ö att göra. Den nya klienten bygger just nu ett hotell på ön men känner att ortsborna inte riktigt står på han sida, faktum är att de nog faktiskt är emot att honom. Han vill ändra på detta och vill att Flora ska åka hem och berätta för alla vilken toppen kille han är och vilken fantastiskt jobb han gör för öns bästa. Det är bara det att Flora inte har något som helst intresse att åka hem till ön som hon så abrupt lämnade för några år sedan. Men när chefen säger att hon ska åka, så åker hon, hon har ju inte mycket till val. Och plötsligt börjar en del saker nystas upp igen som Flora helst hade sett förblev glömda.

Flora är en härlig karaktär som är lätt att känna igen sig i. Hon har kämpat stenhårt och gjort allting rätt för att komma bort från ön och sitt förflutna, men hur hon är gör så kommer det tillbaka och biten henne i rumpan. Hon har kämpat stenhårt för att få ett bra jobb på en toppfirma som hon hoppas att alla ska bli imponerade av när hon väl återvänder hem till ön. Men väl på ön är det ingen som bryr sig. Det spelar ingen roll hur hårt hon kämpar, för öborna kommer hon alltid att vara samma gamla Flora.

Ön Mure är väldigt mysig. Den är tillräckligt liten för att alla ska känna alla, här finns gott om natur och nästan allt är lokalproducerat. Det blir en väldigt stor kontrast mot Floras stressiga liv i storstaden. Men det är också härligt att se att Flora passar in var som helst och hon kan byta mellan kontorsråtta i storstad till lanttjej på en avlägsen ö utan problem, hon kan vara båda. Det ena måste inte utesluta det andra.

Jag tycker också det är skönt att vi för omväxlingsskull inte befinner oss i USA. Alla Jenny Colgans böcker utspelar sig i Skottland, England eller däromkring vilket jag tycker är trevligt. Det är väldigt många böcker som utspelar sig i USA och det är skönt att få lite omväxlings och uppleva något nytt, men samtidigt närmre hem.

Har du ännu inte läst någon Jenny Colgan bok så är det verkligen dags nu. Är det någon bok som man bör ta med sig på stranden eller bara slö-läsa i hängmattan så är det hennes. I nuläget finns det tre serier ute på svenska och jag tvivlar inte på att fler är påväg. Det spelar ingen roll i vilken ordning du läser de olika serierna efter som ingen av serierna har med varandra att göra, mer än att de delar samma stil och författare.

Håller du med mig, eller du tycker du något helt annat? Jag ser fram emot att höra vad ni tycker i kommentarerna!

Titel: Sommar på den lilla ön i havet (Sommar på den lilla ön i havet, #1)

Författare: Jenny Colgan