PS. Jag gillar dig fortfarande - Recension

Uppdaterat: 9 sep. 2018

I förgrunden står boken Ps jag gillar dig fortfarande, bredvid står en ta med mugg med rosa smoothie i. I bakgrunden syns en gräsmatta och en trädstam

Det tog knappt en dag att läsa ut boken. Så ivrig var jag att läsa den... och nu är den slut, och jag måste säga att mina känslor är lite överallt. Det har knappt gått en timme sedan jag läste sista sidan och stängde boken och nu känner jag hur bokbaksmällan kommer krypandes… igen.

PS. Jag gillar dig fortfarande är alltså uppföljaren till Till alla killar jag har gillat och andra boken i serien om Lara Jean. Jag kommer att hålla denna recensionen spoiler fri men om någon av er har läst boken och vill diskutera den med mig så är ni mer än välkomna, jag behöver någon att diskutera den med!

Jag tycker att det känns som att Lara Jean har vuxit massor sedan vi först träffade henne i första boken. Jag skrev i min recension om, Till alla killar jag har gillat (Du kan läsa den recensionen här!), att jag tyckte att det kändes lite väl konstigt att Lara Jean knappt umgicks med någon annan än sin familj och att hon alltid satt hemma om kvällarna. Mycket har förändrats sedan dess, och även om hon inte blivit någon partypingla direkt, så har hon nu flera nya vänner som hon umgås med och hon kommer ut och göra med saker nu än hon gjorde tidigare. Vi ser betydligt mindre av familjen i den här boken, vilket jag ser som positiv för det innebär att hon är iväg och hittar på andra grejer ibland och inte alltid sitter hemma.

I den första boken ogillade jag Lara Jeans lillasyster Kitty rätt så mycket. Hon var, och är, som en lillasyster är mest, skitjobbig helt enkelt (säger jag som är lillasyster själv!). I första boken tyckte jag mest hon var en bossig och näsvis besserwisser, men i den här boken tycker jag att jag får se en helt annan sida av henne och jag börjar tycka att hon är okej.

Problemet som uppstår när det börjar spridas rykten och osanningar om Lara Jean på nätet, känns väldigt aktuella idag och jag tror att många känner igen sig i situationen, där ibland jag själv. Därför tycker jag att det är ett väldigt viktigt problem att lyfta och prata om. Vi är många som har varit med och liknande situationer och det är många som kommer att hamna i liknande situationer i framtiden, eftersom detta knappast är ett problem som kommer att försvinna.

Jag tycker att Lara Jeans reaktion på situationen känns väldigt äkta. Hon vet inte hur hon ska hantera det hela och får panik. Skamsen över vad som sägs och skrivs om henne online vågar hon inte berätta för någon vuxen och försöker istället hantera problemet på egenhand. Paniken, tårarna och frustrationen över att inte kunna stoppa situationen känns allt ihop väldigt trovärdigt. Vi har alla säkert känt så någon gång och jag känner med Lara Jean.

Trotts att situationen Lara Jean hamnar i är ganska allvarlig, så är hela boken skriven på ett så lättsamt vis att det gör händelsen lättare att ta till sig, i alla fall för mig. Ibland tycker jag att det är svårare och helt enkelt emotionellt jobbigare att ta till mig jobbiga händelser om man gör dem allt för stora, hemska och mörka. Jag förstår hur det kanske kan låta som att jag inte tycker om att prata om jobbiga ämnen, men det är inte så jag menar. Jag menar bara att ibland kan det vara skönt och betydligt lättare om man pratar om ett jobbigt ämnen på ett lite lättsammare sätt. Förstår ni vad jag menar eller har jag rört till det helt?

I sin helhet är boken väldigt lättsam men ändå full av massor med situationen och händelser som man känner igen sig själv i direkt. Sidorna flyger förbi om jag vill bara ha mer. Lara Jean är en fantastisk karaktär att följa, en tillbakadragen och försiktig person som nu ger sig ut i livet för att upptäcka saker för första gången.

Om du inte redan har läst den första boken i serien, Till alla killar jag har gillat, så gör det, du kommer inte att ångra dig!

Boken fick 5/5 av mig och jag kan inte vänta tills den sista delen i serien kommer ut i oktober! Har du läst PS. Jag gillar dig fortfarande? Vad tyckte du? Gillade du den lika mycket som jag eller tycker du att jag har helt fel? Jag ser fram emot att höra vad du tycker i kommentarerna.

Titel: PS. Jag gillar dig fortfarande (Till alla killar jag har gillat, #2)

Författare: Jenny Han

Förlag: Lavender Lit