Mina senaste bokrecensioner

Häromdagen fick jag ett härligt bokpaket från Bokförlaget Forum innehållande ett signerat exemplar av En andra allians, andra delen i serien Kontrahenterna. Det är lite mer än ett år sedan jag läste fick första boken i serien och efter att ha läst baksidetexten tyckte min mamma att den lät så spännande att jag hon lästa den innan jag ens hade en chans. Den här gången höll jag hårt i boken för att vara säker på att jag skulle få läsa den först.

I serien Kontrahenterna får vi följa tre kvinnor, från helt olika bakgrunder, i Stockholm under andra världskriget. Elisabeth lämnar sitt jobb utan så mycket som en blick tillbaka, Signe lämnar sitt barndomshem för att söka nytt jobb i stortstaden och Iris lämnar sitt hemland Estland för att fly till Sverige tillsammans med sina söner. Ute i Europa rasar andra världskriget och Nazi-Tyskland rycker allt närmre en invasion av Sverige. Olika omständigheter för de tre kvinnorna samman när de väljs ut av regeringen för att avlyssna tyskarna i hopp om att kunna knäcka deras kod.

Det här är verkligen en serie jag gillar och det är väldigt intressant att få se andra världskriget ur ett annat perspektiv, här är det kvinnorna som står i centrum. För min egen del har jag personligen läst väldigt få, om ens några, böcker som utspelar sig i just Sverige under kriget vilket också var intressant.

Jag uppskattar verkligen våra huvudkaraktärer och jag tycker att författaren har lyckats skapa en bra blandningen mellan de olika personerna. De är verkligen helt olika individer med olika erfarenheter och syn på saker och ting. Jag gillar särskilt den tuffa och rebelliska Elisabeth som redan under 1940-talet vågar stå upp sig själv och vad hon tycker och tänker, hon tar ingen skit. Samtidigt får man se en annan verklighet när man följer Signe som gör allt för att inte synas och höras. Någonstans i mitten hittar du Iris som inte heller är beredd att ta någon skit men som samtidigt försöker hålla låg profil för att inte personer från det förflutna ska hitta henne.

Dock hade jag för min del önskat lite mer spänning. Jag tycker att våra huvudkaraktärer har det lite för lätt och jag upplever inte riktigt att de möter några motgångar i böckerna. För min del hade de gärna fått kämpa lite mer, och för den delen även hända lite mer. Rikets säkerhet hänger trotts allt på deras axlar men jag upplever att vi tar del av väldigt lite av vad de faktiskt gör för att rädda landet.

Trotts det tycker jag Kontrahenterna är en bra och läsvärd serie och jag ser fram emot att läsa nästa del i serien så fort den kommer ut.

Heller du med mig eller tycker du något helt annat? Jag ser fram emot att höra vad du tycker i kommentarerna nedan eller på Instagram.

Jag har fått boken skickad till mig från förlaget, men mina åsikter är helt och hållet mina egna och går inte att påverka eller köpa.

Titel: Det första chiffret (Kontrahenterna, #1) En andra allians (Kontrahenterna, #2)

Författare: Denise Rudberg

Förlag: Forum

ISBN: 9789137152615, 9789137152646

När Blue Publishing Förlag hörde av sig till mig om boken Bokashi: för en bättre jord hade jag aldrig hört talas om det hela tidigare annat än till namnet. Det lilla jag hade hört om ämnet hade fått mig att förstå att Bokashi var som en typ av kompost. Efter som odling, och allt vad det innebär, är ett intresse i familjen blev jag väldigt nyfiken och tackade gärna ja till boken.

Bokashi är ett nytt sätt att ta hand om matavfall som vem som helts kan göra, även de som inte har någon trädgård. Bokashi gör man nämligen i spannar med tätslutande lock som du kan förvara var du vill. I spannarna slänger du ner ditt organiska avfall, dvs. ditt matavfall, och varvar med bokashiströ som du skaffar i en trädgårdsaffär eller på nätet.

Processen tar två vecka innan den är klar och kan grävas ner och därefter tar det ytterligare några veckor innan den blivit näringsrik jord.

Jag tycker boken är välskriven och lättanvänd för de som, precis som jag, inte kan någonting om bokashi men som gärna vill börja. Inledningen är trevlig och får en att tänka efter på hur vi behandlar vår jord, vilket uppenbart är hög tid. Men läser man vidare så inser man att ingen kan göra allt men alla kan göra något, tex börja med bokashi. Vilket varken kostar särskilt mycket eller kräver någon större insats men som ger en stor vinst, inte minst för min egen odlingsjord.

I min familj har vi redan gjort flera omgångar bokashi som vi grävt ner och som vi kommer att använda oss av när vi börjar odla grönsaker igen till våren. De första omgångarna av bokashi som vi grävde ner har redan omvandlats till ny och näringsrik jord.

Bokashi känns så rätt i tiden och jag rekommenderar varmt denna välskrivna och inspirerande bok till alla som är intresserade av bokashi eller som vill göra en insats för miljön.

Har du läst Bokashi: för en bättre jord? Vad tyckte du? Skriv i kommenterarena eller på instagram. Jag ser fram emot att höra vad du tyckte.

Tills nästa gång! Trevlig Läsning!

Titel: Bokashi: för en bättre jord

Författare: Peter Streijffert

Förlag: Blue Publishing

ISBN: 9789186293796

Uppdaterad: 1 okt 2019

Efter en lång sommar med en rejäl lässvacka då jag inte har varit intresserad av att läsa alls och inga böcker verkar intressanta har jag äntligen läst en bok. Jag har verkligen försökt bunkra upp med böcker som jag normalt skulle ha gillat och då och då tvingat mig att lyssna på en bok ändå bara för att inte tappa det helt. En sommar i Devon var en sådan bok men efter att ha läst den kändes min lässvacka inte riktigt så jobbig längre. Jag fick lite av min läslust tillbaka.

I en sommar i Devon får vi följa familjen Tarrants på deras sommarsemester. Olivias man Alec har precis gått bort och detta är första sommaren som hon nu ska behöva spendera utan honom i deras gemensamma sommarställe som de hittade tillsammans under deras smekmånad. Tyvärr visar det sig att Alec hade hemligheter i livet som nu uppdagas efter hans död. Och nu finns inte Alec kvar för att förklara sig, istället blir det stackars Olivia som får ta smällen och reda ut det som Alec ställt till med.

Deras dotter Freya är förkrossad över faderns bortgång och hon kämpar förtvivlat med att hålla näsan ovanför ytan med allt som ska göras i livet när hennes man till på köpet åker på tjänsteresa och lämnar henne ensam med deras tre barn. Enda sättet för Freya att hantera det hela blir ett glas sprit på kvällen. Men ett glas blir till två glas och snart har hon tappat kontrollen.

Freyas svägerska Harriet är så stolt över sin man Robert. Han har sagt upp sig från sitt jobb som brevbärare och har nu följt i sin pappas fotspår som författare. Agenterna slåss om bokkontraktet och nu har till och med utländska agenter börjat höra av sig. Allting är helt perfekt, tills det en dag ringer på Roberts telefon och Harriet svarar åt honom.

Som om inte semestern är svår nog som den är för Harriet bär även hennes dotter Molly på en hemlighet som kommer skaka om hela familjen Tarrants semester.

En sommar i Devon är en lagom lättläst bok som jag skulle klassa som en riktig sommarbok. Samtidigt har den tillräckligt mycket spänning och oväntade händelser för att man bara vill fortsätta läsa, man vill hela tiden veta mer. Den är absolut inte seg eller långsam som vissa andra sommarböcker kan vara.

Jag tycker författaren har gjort ett superbra jobb med att ta med lite tyngre och lite jobbigare ämnen utan att göra det allt för tung och jobbigt för läsaren. Jag tycker att det är en alldeles perfekt blandning av allvar och underhållning.

Jag kände inte att boken hade det här förutsägbara som många lättsamma sommarböcker kan vara, när man direkt efter att ha läst baksidestexten kan räkan ut hela historien. Författaren lyckades ständigt överraska mig och det dök hela tiden upp nya och oväntade saker vilket var uppfriskande för mig som läsare.

Under berättelsens gång får vi följa med de olika karaktärerna och se deras syn på de olika händelserna. Vi får även se vissa händelser flera gånger ur olika karaktärers perspektiv. Det är inte alla författare som lyckas med att göra karaktärsbyten bra, utan i många böcker känns det mer som att man kastas runt mellan alla karaktärerna och att karaktärerna inte är tillräckligt distinkta och unika. Men jag tycker att Lucy Diamond gör ett utmärkt jobb med att skilja de olika karaktärerna åt och ge dem tydliga personligheter. Jag tycker även att hon gör ett bra jobb med att tydliggöra i texten varje gång hon byter karaktär utan att det varken blir otydligt eller överdrivet.

Har du läst En sommar i Devon? Håller du med mig eller tycker du något helt annat? Skriv i kommentarerna nedan eller på instagram och berätta vad du tycker?

Titel: En sommar i Devon

Författare: Lucy Diamond